Sporten tijdens de coronacrisis? Het kan!

Corona heeft ons hele land in de greep. Het aantal besmettingen loopt weer op en sporten in teamverband is niet meer mogelijk. Dat houdt echter niet in dat je niet kunt sporten. Zo zijn er genoeg andere sporten die je kunt beoefenen. Wat dacht je van tennis? Maar ook in je eentje is het mogelijk om te sporten, zowel in de sportschool als daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan yoga, skeeleren, hardlopen of fietsen.

Let er wel op dat je niet te hard van stapel loopt, want na een inspanning ben je ook vatbaarder voor virussen zoals de COVID-19. Doseer dus je trainingen en herstel goed van inspanning. Houd daarnaast ook in gedachten dat je wel alle voorzorgsmaatregelen in acht neemt, ook tijdens het sporten! Daarnaast zijn de koudere maanden in aantocht, dus het is ook zeer verstandig om met de kou en het donker rekening te houden.

1. Hardlopen

Ga lekker een rondje hardlopen door de wijk, of ga naar een park of bos om hard te lopen. Het voordeel van hardlopen is dat je het alleen kunt doen én dat je je helemaal aan je eigen ritme kunt houden. Corona hoeft jou hier dus niet in de weg te zitten. Doordat er minder mensen op straat zijn, kan jij vrij je gang gaan en op die manier toch je conditie op peil houden en fit blijven. Loop jij samen met anderen, houd dan wel genoeg onderlinge afstand zodat je elkaar niet aan zou kunnen steken.

Ben je geen hardloper maar lijkt het je wel wat om nu toch te gaan hardlopen? Dan moet je wel aan een paar dingen denken. Zo moet je het hardlopen rustig opbouwen en moet je zorgen dat je dat je de juiste kleding en schoenen draagt. Zomaar op een paar sportschoenen gaan rennen is niet verstandig en kan zelfs tot blessures leiden. Laat je daarom goed adviseren voordat je hardloopschoenen aanschaft. Hetzelfde geldt voor het dragen van de verkeerde kleding. Zo kunnen de verkeerde sokken leiden tot blaren en kan kleding die tijdens je normale sportactiviteiten heerlijk zit, opeens verschrikkelijk zitten.

2. Thuis-fitness

De sportscholen zijn nog wel open, maar niet iedereen vindt het even prettig om in deze periode naar de sportschool te gaan. Dit betekent niet dat je niet kunt fitnessen. Ook thuis of in een park kan je verschillende fitness oefeningen doen, zelfs zonder fitnessapparaten. Hoewel motivatie thuis vaak lastiger te vinden is, helpt het om samen met een huisgenoot de oefeningen te doen en om een vast tijdstip af te spreken om te gaan sporten.

Op internet zijn veel verschillende oefeningen te vinden, maar vanuit INTERSPORT willen wij jou ook een handje helpen. Daarom hebben wij verschillende work-outs op een rijtje gezet die je thuis, in de natuur maar ook in de sportschool kunt doen.

3. Fietsen

Hoewel de temperatuur steeds lager wordt, is fietsen nog steeds een hele leuke en mooie activiteit om te doen. De winterse natuur is toch net weer wat anders dan die in het voorjaar of in de zomer. Ga samen of alleen en ontdek de omgeving. Mocht je het bij jou in de buurt wel gezien hebben, probeer dan eens een stuk verder te fietsen of in een andere omgeving. Net zoals bij hardlopen geldt dat het vrij rustig is op de fietspaden, wat dus geen excuus kan zijn om niet te gaan.

Mocht jij enthousiaster zijn en willen gaan wielrennen, wat ook een goede optie is, zorg er dan wel voor dat je de goede kleding draagt. Verkeerde kleding kan namelijk gaan schuren of tijdens het wielrennen in de weg zitten. Omdat je harder gaat dan bij een gemiddelde fietstocht, is het zeker aan te raden om goed te kijken of je kleding wel warm genoeg is zodat je niet onderkoeld raakt.

4. Wandelen

Is hardlopen of fietsen niets voor jou? Ga dan een lekker stuk wandelen buiten. Niet alleen is wandelen goed voor jou, het is ook een goede manier om fit te blijven en jouw spieren te trainen. Kies voor een wandeling in jouw buurt of ga naar een park of bos voor een andere omgeving. Laatstgenoemde zal zeker bij kinderen in de smaak vallen. Kies jij ervoor om een steviger of lastiger stuk te wandelen, zorg dan voor goede wandelschoenen en eventueel een rugzak.

Shop fitnessaccessoires Gerelateerde blogs Alle blogs