Afvallen met sporten

Er zijn veel verschillende redenen waarom men aan sport doet. De één wilt fitter worden, de ander sterker en weer een ander wil afvallen. Afvallen door te sporten kan een lastige opgave zijn, maar met onze tips zul je merken dat je sneller dan verwacht van die overtollige kilo’s af bent.

Vind een balans

Snel afvallen doe je vooral door een goede balans te vinden. Alleen aan sport doen is niet voldoende. Je moet namelijk ook zorgen voor een goed en gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl.

Hoe val je af? Door te zorgen dat je per dag minder calorieën binnen krijgt (eten), dat je meer calorieën verbrandt (bewegen) en je voldoende (nacht)rust krijgt. Zet dus al dat snoepgoed en frisdrank aan de kant en maak weloverwogen keuzes in wat je gaat eten. Onze tip: Drink voldoende water.

Een half uurtje per dag sporten om vervolgens de rest van de dag alleen maar op de bank te liggen werkt niet. Wil je dus bewust bezig gaan met afvallen, beweeg dan de hele dag én ga sporten.

 
 

Welke sport moet ik doen om af te vallen?

Niet alle sporten zijn geschikt om dat gewenste streefgewicht te behalen. Bij krachtsporten als fitness ben je vaak bezig met een slanker en/of strakker figuur te krijgen. Hierdoor neemt jouw spiermassa toe in plaats van dat de hoeveelheid vetmassa afneemt. Je zult bij het kweken van spiermassa dus ook merken dat het getalletje op de weegschaal niet minder wordt en eventueel zelfs toeneemt.

Desalniettemin kun je met het kweken van spiermassa op de lange termijn wel af vallen. Meer spiermassa staat namelijk gelijk aan een snellere basisstofwisseling waardoor er meer calorieën verbrandt worden.

Om direct te gaan voor afvallen in plaats van eerst spiermassa te kweken, kun je het beste aan cardio-activiteiten, zoals hardlopen, wielrennen/fietsen en zwemmen, doen. Met hardlopen val je het snelste af, zeker als je besluit om op een lege maag te gaan hardlopen. Je zult bij het hardlopen ook snel progressie merken, want zodra je lichter wordt, is het makkelijk om langere afstanden of snellere tijden te lopen.

Andere sporten die goed zijn om de vetmassa af te laten nemen, zijn touwtje springen, roeien (in de sportschool zijn hier apparaten voor), fietsen, aerobic, aquagym, wandelen, dansen, crossfit of HIIT trainingen en zwemmen. Maak ook hierin een verstandige keuze. Hardlopen is namelijk zwaar voor jouw enkels en knieën, omdat die bij elke stap veel gewicht moeten opvangen. Bij zwemmen en fietsen is dat bijvoorbeeld niet het geval. Daarnaast is yoga ook een goede optie om naast één van bovenstaande sporten te doen.

Afvallen door intervaltrainingen werkt ook goed. Tijdens een intervaltraining wissel je rustig bewegen af met een korte, intensieve periodes. De lengte van de intensieve periode is afhankelijk van jouw conditie, maar over het algemeen kun je beter meer intensieve periodes hebben dan langere.

Hoe vaak moet ik sporten om af te vallen?

Hoe vaak je moet sporten om het getalletje op de weegschaal al naar beneden te zien gaan, is afhankelijk van hoe vaak en hoe lang je sport. Neem bijvoorbeeld hardlopen, daarmee verbrandt je 500 tot 1000 calorieën per uur en moet je twee keer per week 45 minuten gaan hardlopen. Touwtje springen, daarentegen, verbrandt 725 calorieën per uur en dan zal je zo’n vier keer per week 10 tot 15 minuten aan de slag moeten.

Afvallen gaat niet snel. Je zult dus een manier moeten zien te vinden om gemotiveerd te blijven zodat je blijft sporten. Als je niet regelmatig aan de slag gaat, zul je namelijk geen of heel weinig progressie merken. Stel bijvoorbeeld een streefdoel en beloon jezelf als je dat doel hebt bereikt.

Blessures liggen op de loer als jij vanuit het niets fanatiek gaat sporten. Zorg er daarom voor dat je voordat je begint eerst goede sportkleding en eventueel sportschoenen hebt. Kom langs in één van onze winkels voor advies en hulp bij de aanschaf van deze kleding en schoenen.

Let er daarnaast op dat je niet te hard van stapel loopt. Sporten is goed voor je, maar als je te veel sport, kun je last krijgen van pijntjes en/of blessures waardoor je juist achter gaat lopen op jouw schema. Bouw daarom jouw training rustig op en luister goed naar jouw lichaam. Ga eventueel zelfs aan de slag met een personal trainer, sluit je aan bij een vereniging waar je begeleid wordt door een ervaren en vakkundige trainer of vraag een arts om advies.,/p>

Let daarnaast ook op de snelheid. Het is gemakkelijk om te snel te gaan, hierdoor houd je echter de training minder lang vol waardoor je ook minder calorieën verbrandt. Je kunt beter op een iets langzamer tempo maar langer aan de slag gaan.

Ben je aan de slag gegaan met een trainingsschema? Focus je dan niet op het getalletje de weegschaal. Je zult eerder aan te grote kleding merken dat je bent afgevallen dan dat de weegschaal aangeeft. Wil je wel wat meten? Dan kun je regelmatig jouw buikomvang en vetpercentage meten.

Ik heb mijn streefgewicht bereikt, wat nu?

Nog lastiger dan afvallen is op gewicht blijven. Als je bezig bent met afvallen, dan ben je bewust bezig met een doel, een bepaald gewicht, bereiken. Zodra je dit gewicht hebt bereikt, laat men vaak de focus los met als gevolg dat ze binnen de kortste keren weer flink wat kilo’s aan zijn gekomen.

Heb jij dus jouw streefgewicht bereikt? Blijf dan actief aan de gang en houd jouw eetpatroon vol. Natuurlijk mag je wel eens een keer wat ongezonds eten, maar keer niet terug naar jouw oude eetpatroon. Net zoals dat een doel stellen jou heeft geholpen om af te vallen, is het ook nu verstandig om een nieuw doel te stellen, bijvoorbeeld een snellere tijd neerzetten of spiermassa opbouwen.

Gerelateerde blogs Alle blogs