Waarom broccoli zo gezond is voor sporters

Groen is gezond voor je! Niet alleen het zijn in de natuur, maar ook het eten van groenten, waarvan broccoli voor sporters één van de meest gezonde en effectieve groente is. Maar waarom?

 
 

Ons lichaam heeft veel verschillende voedingsstoffen nodig, zoals vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Om deze voedingsstoffen binnen te krijgen, zijn groene groenten erg belangrijk, vooral broccoli.

Om te beginnen wordt broccoli ook wel een echte vezelbom genoemd, per 100 gram broccoli zit 4,1 gram vezels. Dit maakt broccoli de meest vezelrijke groente. Vezels zorgen ervoor dat je je goed verzadigd voelt na het eten en vezels helpen tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten. Daarnaast is het ook goed voor je bloeddruk.

In de stronk van broccoli zit een stof genaamd ‘ulforafaan’, deze stof heeft kankerwerende eigenschappen en helpt ook nog eens bij het afvallen. Het stimuleert namelijk je stofwisseling waardoor je calorieën gaat verbranden. Verder zorgt ulforafaan ervoor dat vette voeding minder invloed heeft waardoor je minder snel aankomt.

Vooral voor sporters is broccoli heel goed om te eten. Tijdens het sporten verbruiken je spieren ijzer, ook wanneer je zweet verlies je ijzer. Daarom zou je broccoli goed kunnen gebruiken na het sporten, aangezien daar veel ijzers in zitten. Omdat het ook veel vitamine C bevat, wordt het ijzer ook nog eens makkelijker opgenomen. Voor sporters is kalium ook een nuttig mineraal dat in broccoli zit (300 mg per 100 gram). Kalium helpt bij het voorkomen van spierpijn. Tevens zitten er in broccoli nog redelijk veel eiwitten voor een groente (3,5 gram per 100 gram). Deze eiwitten heb je nodig om je spieren op te bouwen.

Genoeg redenen dus om wat vaker broccoli te eten! Niet alleen de roosjes, maar ook de stronk van de groente kun je eten. Broccoli kun je op diverse manieren klaarmaken, denk aan stomen, koken of roerbakken, maar een broccolisoep is natuurlijk ook een ideaal tussendoortje.

Gerelateerde blogs Alle blogs