Hardloop advies

Het leven als thuiswerkende hardloopexpert: “Discipline geeft mij veel houvast”

Mijn naam is Rick Kroezen, Category Manager Running bij INTERSPORT. Het is begin mei, voor mij normaal de kick-off van de drukke periode richting de deadlines voor de collecties en plannen voor het nieuwe voorjaar. Persoonlijk gezien is het ook de periode waarin ik langzaamaan weer aan hardlopen had willen denken. Dit vanwege mijn doel om de Rotterdam Marathon onder de drie uur te lopen.

Door de gehele situatie draait de wereld momenteel echter net iets anders en werk ik de 100% thuis. Wat mij houvast geeft? Discipline. Het is iets dat door het vele reizen, het vroeg op staan (meestal rond 5:45 uur) en het vele trainen (vaak zes keer per week) al redelijk normaal was in mijn dagelijks leven. Hoe deel ik mijn dag nu in? Welke rust momenten bouw ik in en hoe combineer ik dit momenteel met trainen? In deze blog neem ik je mee in mijn dagelijkse routine met herkenbare situaties en natuurlijk wat handige tips voor iedere hardloper.

Ochtendzon en verse aardbeien
Op werkdagen gaat de wekker om 7:00 uur. In een half uur word ik rustig wakker, begin ik de dag met een verse kop thee, ruim ik de vaatwasser uit en klap ik mijn laptop open. Rond de klok van 7:30 uur start mijn werkdag.

Twee dagen per week start ik mijn dag met een uurtje loslopen in de ochtendzon, heerlijk. Normaal altijd op een nuchtere maag, maar nu doe ik dat niet, omdat dit een negatieve invloed heeft op je immuunsysteem. Ik verteer gemakkelijk een banaan, dus deze eet ik ongeveer een half uur voor de training. Hiernaast zorg ik voor beschermende en ventilerende kleding, vergis je niet hoe koel het nog kan zijn in de vroege uurtjes van de dag! Dit combineer ik met schoenen met veel demping om het lichaam niet te belasten. Bij thuiskomst werk ik nog aan mijn core via de social trainingen op @intersportnl en zorg ik ervoor dat ik om 9:00 uur, gedoucht en wel, klaar ben voor de dag.

 
 

Train ik niet, dan werk ik in de ochtend vol energie door en zorg ik om 9:00 uur voor een energiek ontbijt met kwark, vers fruit (de aardbeien van de lokale groenteboer smaken al goed) en havermout. Dit gecombineerd met water en iets dat als hardloper niet mag ontbreken, koffie.

Ik werk in een klein gecreëerd thuiskantoor, uitkijkend op mijn mooie hardloopmedailles van de afgelopen jaren van het lokale loopje bij mij voor de deur tot de London Marathon van 2019. Toch merk ik dat na drie uur veel digitale meetings, belletjes met collega’s, leveranciers, winkels en de bergen e-mails de energie zo rond het middaguur wel uit het lichaam begint te trekken. Dit omdat ik normaal gewend ben om veel onderweg te zijn en vooral om veel in beweging te zijn.

De wandellunch en training
Rond 12:00 uur zorg ik dat ik snel een lunch voorbereid en loop ik samen met mijn vriendin een blokje om. Dit doen we ongeveer een half uur per dag en geeft ons veel energie om de ‘lange’ middag weer tegemoet te gaan. Zeker met goed weer is het heerlijk en bovendien nog goed voor de gezondheid ook, de stappen teller loopt namelijk gewoon door. In de middag werk ik momenteel hard aan de plannen voor 2021, dit geeft me energie omdat er dan wat meer vooruit gekeken kan worden naar de toffe dingen die we in het verschiet hebben liggen.

 
 

Op dagen dat ik vroeg begin, eindig ik de dag rond 16:30 uur en ga ik daarna trainen. Dit zijn vaak intervaltrainingen op maximaal 90% om mijn eigen immuniteit niet te veel te belasten. Ook zijn er geen doelen, dus is er geen noodzaak om hard te trainen en wat meer te genieten van het überhaupt kunnen lopen. Met mooi weer zijn goed ventilerende kleren erg belangrijk. Ik draag graag een lichtgewicht shirt en een short met handige zak voor mijn telefoon als ik met muziek loop. Loop ik langer dan een uur, dan zorg ik voor een rugzak met softflasks met voldoende water en voor energie-gels of gedroogd fruit voor voldoende energie onderweg. Is het warmer dan 20 graden, dan draag ik graag een pet en smeer ik me ter bescherming in met zonnebrand. Mijn schoenkeuze is afhankelijk van de training en varieert. Uiteraard wordt alles geregistreerd met mijn horloge en gedeeld via STRAVA.

Herstel, voeding en rust
’s Avonds is het belangrijk om goed tot rust te komen en de energie voorraden weer goed aan te vullen. Denk hierbij aan voldoende koolhydraten, eiwitten, vitamine D en, niet te vergeten, een bakje koffie na het eten. Verder probeer ik in de avond rustig aan te doen, herstel ik wat met een foamroller en is het tijd om wat te relaxen achter de TV. Om fit te blijven, ga ik op tijd naar bed om de volgende dag weer vol energie aan de slag te kunnen.

Heb jij verder nog vragen over alles met betrekking tot hardlopen? Schroom dan niet onze Social Media kanalen te raadplegen. Als Running Expert bij INTERSPORT voorzie ik jullie graag van advies!

Shop hardloopproducten Gerelateerde blogs Alle blogs