• Gratis afhalen in de winkel
  • Gratis retourneren
  • Binnen 1-3 werkdagen thuisbezorgd

Wat je moet weten wanneer je aan trailrunnen begint

Wat is trailrunning? Een trail is in principe ieder pad dat geen weg is. Trails hebben vaak natuurlijke kenmerken en een geweldig uitzicht. Een trail kan een klein pad zijn in je plaatselijke park, maar over het algemeen bevinden ze zich vaak buiten de stad en in de natuur.

Trail running vs. urban running

Als je jezelf meer een urban runner vindt, kan trailrunning aanvankelijk een beetje angstaanjagend zijn. Maar er zijn zoveel redenen om enthousiast te worden van trailrunning! Je hebt geen last van verkeer, congestie en vervuiling - trailrunning laat je oefenen en opladen door contact te maken met de natuur.

Enkele voordelen van het vinden van een wandelpad in de buurt:
• Veranderingen in het terrein zorgen voor een meer uitdagende training
• Zachtere oppervlakken zijn gemakkelijker voor het lichaam, met name voor de gewrichten
• Je maakt contact met de natuur terwijl je een rigoureuze workout doet

Wat heb ik nodig om met trailrunning te starten?

Probeer een weg te kiezen waar jij je goed bij voelt, dit kan een natuurlijk pad zijn bij jou in het lokale park, om mee te beginnen. Het goede aan trailrunning is dat je met minimale uitrusting aan de slag kunt: trailrunning schoenen, water en een avontuurlijke geest zijn genoeg! Begin langzaam, kies een eenvoudig pad en vermijd meer uitdagende trails tijdens je eerste paar runs om uit te zoeken of trailrunning iets voor jou is.

Til het naar een hoger niveau

Naarmate je meer gaat trailrunnen, moet je er rekening mee houden dat obstakels zoals rotsen en hobbelende oppervlakken meer druk op je benen en voeten zullen leggen. Train je benen 2-3 keer per week met krachttraining oefeningen. Ongeveer 15 minuten per sessie met je eigen gewicht of extra gewichten zou het verschil moeten maken.

Minimalisme is essentieel als het gaat om trail-loopwerk. Als je echter verder gaat naar meer heuvelachtige en technische trails, wil je misschien investeren in trailrunning schoenen met hardere zolen, een duurzame waterfles en een GPS-apparaat om je run te meten - en de weg naar huis terug te vinden wanneer je verdwaalt.

Waar wacht je nog op? Ga naar buiten en maak je klaar voor je eerste parcours!

Gerelateerde blogs
INTERSPORT gebruikt COOKIES om jou de beste gebruikservaring te geven op onze webshop. Als je op de shop blijft, geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.