Tegenwoordig wordt er overal waar je kijkt, of dat nou op social media is, of in het plaatselijke restaurantje om de hoek, informatie vrijgegeven over het eten van gezonde voeding. Om als sporter sneller, sterker en gezonder te worden is het belangrijk om de juiste voeding op het juiste moment te eten. Want wie wilt er nou niet gezond en fit uitzien? Wil je meer uit je training halen? Check dan onderstaande (handige) voeding tips!

1. Van rode bieten ga je harder trainen

Rode bieten? Hoor ik je denken. Ja, je leest het goed. Drink regelmatig rodebietensap of eet een stukje (20 gram) pure chocolade en je kunt sneller rennen en dus meer uit je training halen. Deze producten kunnen de efficiëntie van je spiercellen verhogen, en zorgen voor een verwijding van je bloedvaten. Heb je een zware training of wedstrijd voor de boeg? Drink dan 5 dagen lang iedere dag een halve liter bietensap, en eet elke dag een klein stukje chocolade. Je zult zien dat het écht effect heeft!

2. Eieren maken je sterker

Eieren zitten bol BCAA’s (Branched-Chain Amino Asids), aminozuren die je versterken en goed nodig zijn om te herstellen van je work-out. Win-win dus! Ben je niet zo gek op eieren? Probeer dan eens zalm, biefstuk of melk. Deze producten bevatten dezelfde aminozuren.

3. Chocolademelk is een perfect after work-out drankje!

In chocomel zit de ideale combinatie van koolhydraten en eiwitten. Doordat het vloeibaar is, kan je lichaam de stoffen sneller opnemen. Na je training heb je een versnelde stofwisseling, dus de voedingsstoffen in chocolademelk bereiken met een snel tempo je spieren. Super goed voor je herstel en de kans op spierpijn is kleiner.

4. Je kunt gewoon eten na je avondtraining

Vaak wil je na het sporten het liefst gaan douchen en je bed induiken. Doe dit niet! Je lichaam snakt namelijk naar koolhydraten en eiwitten voor zijn herstel, ook wanneer je slaapt. Het is dus een fabel dat je dikker wordt wanneer je na 20.00 uur eet. Je moet natuurlijk niet meteen naar een zak chips grijpen, maar een kommetje kwark of een handvol met nootjes doet wonderen! Gedroogd fruit is ook een goede optie. De eiwitten in bijvoorbeeld kwark worden langzaam door het lichaam opgenomen, ideaal voor tijdens de lange nachtrust.


Terug