• Levertijd 1 - 3 werkdagen
  • Gratis retourneren
  • Gratis afhalen in de winkel

Hardlopers, let op: Integreer yoga in je routine om je hardlooptraining te verbeteren

Veel hardlopers zien af van een goede opwarming om zo snel mogelijk te kunnen starten met hun run. Een veelgemaakte fout die wordt gemaakt is het overslaan van uitrekken voor en na jouw run. Op het moment lijkt het misschien een prima idee, maar op de lange termijn kan dit leiden tot blessures. Yoga is een uitstekende oplossing om je spieren flexibel en sterk te houden.

Waarom elke hardloper aan yoga zou moeten doen

Laten we eerlijk zijn, hoe graag je ook je hardloopschoenen aantrekt en de deur uit loopt om direct aan je run te beginnen, het toevoegen van nieuwe technieken aan je routine kan positieve effecten op je lichaam hebben. Het integreren van yoga als aanvulling op je looproutine heeft grote voordelen. Hier zijn er een aantal:

• Het stretchelement van yoga zorgt ervoor dat je spieren los blijven. Zoals veel hardlopers weten kunnen stijve hamstrings en achillespezen een echte uitdaging zijn. Yoga kan deze delen van het lichaam flexibeler maken en zo potentiële blessures voorkomen.

• Het beoefenen van yoga helpt je ook om spieren te versterken welke je niet gebruikt tijdens het hardlopen. Deze extra spiertraining zal de spieren ondersteunen die je gebruikt tijdens het hardlopen.

• Yoga traint je ademhaling waardoor de longcapaciteit - en dus het uithoudingsvermogen - tijdens lange afstanden kan toenemen.

• Verlengt en versterkt spieren.

• Vergroot je flexibiliteit.

Aanbevolen yoga houdingen om je flexibiliteit en kracht te verhogen

Als je tijdens je rustdag zin hebt om te trainen is yoga een fantastische manier om actief te blijven terwijl je vermoeide spieren rust krijgen. We raden de volgende yoga houdingen aan voor beginners:

Neerwaartse hond: met deze oefening strek je je hamstrings, de achillespees, het fascia van de voeten, de kuiten, de ruggengraat, de rugspieren, de schouders en de nek. Geen verkeerde strekoefening dus.

Zonnegroet: met de zonnegroet strek en versterk je bijna elk deel van het lichaam. Het vergt een paar pogingen om te leren, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zijn de effecten bijna onmiddellijk voelbaar. De ritmische aard van deze oefening helpt je ook om je te concentreren op je ademhaling.

Staande voorwaartse buiging: De staande voorwaartse buiging is niet alleen een geweldige stretch voor de benen, heupen en onderrug, het activeert ook het parasympathisch zenuwstelsel waardoor je geest en lichaam kalmeren terwijl je je focust op je ademhaling.

Yoga is een uitstekende aanvulling op je looproutine

Als hardlopen je # 1-passie is, hoef je niet je hardloopschoenen in te ruilen voor een yoga mat. Het integreren van enkele eenvoudige oefeningen in je routine zal al enorme voordelen in je lichaam creëren voor je aankomende runs.

Gerelateerde blogs