Wandelen in de natuur

Wil jij een rustgevende maar toch effectieve sport beoefenen zonder te veel intensiviteit? Dan is wandelen ideaal voor jou! De gevolgen van regelmatig wandelen zullen je verassen. Er wordt zelfs gezegd dat langdurig wandelen gezonder is dan kort, intensief sporten.

Lichamelijk

Wist jij dat wandelen super gezond voor je is? Zowel lichamelijk als geestelijk. Tijdens het wandelen gaan je hart, bloeddruk, bloedvaten, spieren, botten, gewicht en geheugen er allemaal op vooruit. Wandelen is dus zowel lichamelijk als geestelijk goed voor je. Wandelen maakt je spieren en botten sterker. Je botten worden niet alleen sterker, je bouwt ook nieuw botmassa op omdat je regelmatig je botten belast tijdens het wandelen. Ook wordt je kraakbeen opgebouwd waardoor je gewrichten soepeler kunnen bewegen. Zonder dat het heel intensief is, verbrandt je veel calorieën. De wetenschap geeft aan dat iemand met een gemiddeld gewicht ongeveer 55 kilocalorieën verbrandt per kilometer. Loop je sneller, dan kan je natuurlijk meer kilometers afleggen in dezelfde tijd en verbrandt je meer calorieën per kilometer omdat je sneller beweegt.

 
 
Geestelijk

Uit onderzoek blijkt dat men na slechts 12 minuten wandelen al een beter humeur, focus, veerkracht en meer zelfvertrouwen heeft. Ook wordt er beweert dat wanneer je regelmatig wandelt, je 36% minder kans op een depressie hebt en 58% minder kans op diabetes type 2. Dit komt mede door het feit dat je lichaam endorfine en serotonine aanmaakt tijdens het wandelen, dit zijn stofjes die ervoor zorgen dat je je gelukkig voelt.

In de natuur wandelen is nog rustgevender. Het buiten zijn in de natuur maakt je hoofd helemaal leeg waardoor je even niet denkt aan je dagelijkse bezigheden die je stress opleveren. De rust in je hoofd zorgt ervoor dat je beter kunt concentreren, helderder kunt nadenken en dus makkelijker beslissingen kunt nemen. De stofjes die uit de bomen komen, phytoncides, zijn gezond voor je omdat ze de concentratie, stresshormonen én de bloeddruk verlagen.

Om te gaan wandelen heb je niet heel veel nodig, wel is het heel belangrijk dat je goede wandelschoenen en kleding hebt. Je hebt veel verschillende soorten wandelschoenen die verdeeld zijn in meerdere klassen, lees hier meer over in onze blog over de beste wandelschoenen voor jou. Qua kleding is het belangrijk dat je gemakkelijk zittende kleding draagt die je warm houden in de winter en tegelijkertijd ventilerend zijn.

Om lichamelijke klachten te voorkomen is het belangrijk dat je een goede loophouding hebt, hier zijn wat tips om jouw loophouding te verbeteren:

1. Loop rechtop en ontspannen.
2. Loop in een tempo dat je gemakkelijk kunt vol houden.
3. Maak de passen niet te groot.
4. Wikkel je voeten goed af.
5. Laat je armen soepel met je lichaam mee bewegen. Het is niet nodig extra stevig met de armen te zwaaien.

Gerelateerde blogs