• Levertijd 1 - 3 werkdagen
  • Gratis retourneren
  • Gratis afhalen in de winkel

Wees voorbereid op jouw hardlooptraining

Nieuwe hardloopschoenen kopen met Fit for Feet

Wanneer je bij een INTERSPORT-winkel binnenloopt voor een paar nieuwe hardloopschoenen adviseren wij om een gratis Fit for Feet analyse te laten maken. Op basis van de uitslag van deze analyse kunnen wij in de winkel het beste advies geven over welke schoenen voor jou het meest geschikt zijn. Op deze manier kunnen we een eerlijk en goed advies geven, waardoor we de kans op blessures kunnen verkleinen en jij het maximale uit je runs kunt halen.

Onze aanbeveling over welk type schoen het beste bij jou past komt voort uit een combinatie van de Fit for Feet analyse en een aantal belangrijke vragen die ook invloed hebben op de vraag welke schoen het beste bij jou past:

  • Je gewicht
  • Op welke schoenen loop je nu hard? Het is belangrijk om jouw oude hardloopschoenen mee te nemen zodat wij de “geschiedenis” daarvan hebben en jou het beste advies kunnen meegeven voor jouw nieuwe schoenen
  • Ben je een beginnende loper of loop je al langer?
  • Hoe vaak en hoeveel kilometer loop je in de week?
  • Zijn er klachten met hardlopen of heb je klachten gehad in het verleden?
  • Op wat voor ondergrond hardloop je meestal?
  • Wat is je gemiddelde snelheid
  • Draag je bepaalde zolen in de schoenen? In 80% van de hardloopschoenen kun je de orthopedische zolen leggen, maar in sommige schoenen is dit niet de bedoeling. Dit kan een averechts effect hebben op de werking van de schoen

Soorten hardloopschoenen

Er zijn verschillende type hardloopschoenen. De Fit for Feet analyse zal uitwijzen welke type hardloopschoen jouw voeten complimenteert.

  • Neutrale schoen: voor hardlopers die stabiele en neutrale voeten hebben
  • Antipronatie schoen: versteviging aan de binnenkant van de schoen voor mensen die enkel instabiliteit hebben of naar binnen knikken met de enkels of middenvoet
  • Motion control schoenen: een flinke correctie in de tussenzool van de schoen voor de zwaardere lopers die met hun enkels naar binnen lopen

Snelle wedstrijdschoen

Wanneer jij bijvoorbeeld 14 km/h rent landt je niet meer op de hak, maar op de middenvoet of voorvoet. Dit betekend dat voor jou een andere schoen geschikt is dan voor iemand met een lager tempo. Doordat je niet landt op je hak kun je uit de voeten met een vlakkere schoen met een lagere hak. Ben je een marathonloper? Dan heb je waarschijnlijk goed getrainde enkels. Hierdoor kun je kiezen voor een lichtere schoen (waardoor je minder gewicht per kilometer meeneemt) welke minder stabiliteit biedt, terwijl een beginnende loper vaak juist beter kan kiezen voor een wat zwaardere schoen met meer stabiliteit.

Hardloopblessures

Niemand wilt blessures oplopen. Daarom adviseren wij beginnende hardlopers om in de winkel de gratis Fit for Feet analyse te doen. Tijdens deze analyse kan de winkelmedewerker precies zien wat de stand van jouw voeten is en door een aantal vragen en testjes te doorlopen bekijkt hij/zij welke schoen het beste bij jou past.

De meest voorkomende blessures met hardlopen zijn knie-, achillespees- en kuitblessures. Een blessure kan optreden op het moment dat je met te oude schoenen loopt. De veerkracht en stabiliteit gaat uit de schoen en daardoor zou je een blessure op kunnen lopen. Vervang je schoenen dus op tijd!

Heb jij achillespees– of kuitklachten?

Neem dan vooral een schoen met een hakhoogte (offset, drop) van 12 millimeter. Hierdoor komt de achillespees niet al te veel op rek tijdens het lopen en dat zal ten goede komen voor de blessure. Blijven de klachten echter bestaan, dan kan er altijd een kleine hakverhoging in de schoen worden gelegd om de achillespees en kuit nog meer te ontlasten.

Heb jij knieklachten?

Knieklachten zijn vervelend en hebben veelal een andere oorzaak dan een verkeerde schoen. Een juiste schoenkeuze kan zeker helpen bij het verminderen van de klachten. Wanneer de klachten aanhouden na het aanschaffen van de juiste hardloopschoen adviseren wij om naar een fysio of podoloog te gaan. Deze bekijkt ook de rest van het lichaam zodat deze in balans is. In sommige INTERSPORT-winkels is een podoloog aanwezig die je hiermee kan helpen. Voor alle blessures boven het scheenbeen is het voor ons lastig om een schoenenadvies te geven. Onze specialisten in de winkels kunnen jou wel helpen met het verstrekken van schema’s en oefeningen.

Heb jij hielspoor klachten?

Hielspoor is een blessure onder het hielbeen. Het is een stukje botverkalking en doet pijn bij de aanhechting van de peesplaat. Hardlopers met deze klachten hebben een aantal opties om de klacht weg te nemen of te verminderen. Namelijk: trainingen van de peesplaat (met je tenen op een traptrede gaan staan en naar beneden rekken), een handdoek met je tenen opkrullen onder je voet door, of je voet over een glazen flesje (bier, wijnfles) laten rollen. Uiteindelijk kun je er nog voor kiezen om shockwave therapie toe te passen of een orthopedische zool aan te meten.

RUST

Het allerbelangrijkste met een hardloopblessure: RUST. Ga niet door met hardlopen, maar neem rust om de blessure kans te geven om te herstellen.

Hoelang gaat een schoen mee?

Het aantal kilometers dat een hardloopschoen meegaat is ongeveer 1000 km wat vaak gelijk staat aan ongeveer 2 jaar. Dit is afhankelijk van het schoentype, frequentie van het hardlopen, onderhoud van de schoen en het aantal gelopen kilometers. Als je een wedstrijdschoen hebt met een dunne zool gaat de schoen bijvoorbeeld maar 300 tot 400 km mee. De zool en tussenzool slijt dan sneller.

Mocht je weinig hardlopen dan adviseren wij om de 2 jaar nieuwe hardloopschoenen aan te schaffen. Door temperatuurverschillen, licht en vocht wordt de tussenzool hard en is het mogelijk dat de demping minder wordt. Je loopt dan een stuk minder comfortabel. Wanneer je niet op je schoenen loopt, slijten ze dus ook.

Wat is niet meer goed na 1000 km?

Een hardloopschoen gaat in principe nooit kapot, maar de demping van de tussenzool verslechterd. De meeste tussenzolen bestaan uit miljarden kleine luchtbelletjes en elke keer als je neerkomt voegen de luchtbelletjes zich samen. De luchtbelletjes hebben 12 tot 24 uur nodig om weer tot de normale stand terug te komen. Als je lang op de schoenen loopt gaan die luchtbelletjes zich samenvoegen en gaan ze niet meer uit elkaar. De demping wordt minder en ook de stabiliteit van de zool gaat verloren. Je mist daardoor dus het comfort omdat de schoen minder lekker loopt. Als je te lang op oude schoenen doorloopt, heb je een grotere kans op blessures.

Verschillende ondergronden

Wanneer je nieuwe hardlopenschoenen aanschaft moet je ook rekening houden met de ondergronden waar je meestal over hardloopt. Ondergronden waar je op kunt lopen zijn:

  • Verhard: de weg, asfalt
  • Zacht: bos, duinen, strand, atletiekbaan (geeft al demping terug)
  • Gecombineerd: verhard en daarna het bos of duinen in

Je hebt een goede demping en een zachtere tussenzool nodig als je loopt op een harde ondergrond, omdat asfalt of stenen niet meeveren. Als je op een zachte ondergrond of atletiekbaan loopt heb je minder cushioning nodig. Cushioning is het terugverend materiaal in de schoen. Als je toch met schoenen met veel demping op zachte ondergronden gaat hardlopen heb je demping op demping wat zorgt voor verlies van snelheid. Bij het lopen in de duinen of op het strand wil je een wat hardere schoen met goede stabiliteit, want je loopt dan op een oneffen ondergrond. Als je op een oneffen ondergrond hardloopt dan is goede stabiliteit belangrijk, zodat je niet knakt met je enkels en zo blessures veroorzaakt. Hardlopers die een maatje meer hebben, hebben meer stabiliteit en een harde zool nodig. In zo’n schoen hoeft niet veel technologie te zitten, maar goede stabiliteit en een harde zool is een must.

Sokken

Het is erg belangrijk om tijdens het hardlopen altijd de juiste sokken te dragen. Het beste zijn sokken die vocht regulerend zijn, dus vocht doorlatend. Hardloopschoenen zijn ademend en drijven dus het zweet van de voeten af. Bij goede sokken die vocht regulerend zijn heb je een beter “klimaat” in je schoen, waardoor je lekkerder kunt hardlopen. Je krijgt minder blaren, minder eeltvorming en minder natte voeten wanneer je de juiste hardloopsokken draagt. Vooral naadloze sokken zijn goed om in hard te lopen. Dit voorkomt wrijving en irritaties aan je voeten. In sommige sokken zit extra steun in de voorvoet waardoor je iets meer demping hebt . Dit soort sokken zijn goed voor mensen met een holle voet. Dan heb je alleen druk op je voorvoet en de hak en de sokken met een extra pad bieden meer ondersteuning.

Kleding in de zomer en winter

Wij adviseren om vanaf een temperatuur van 15 graden hard te lopen in een korte broek en shirt met korte mouwen. Dit is uiteraard gemiddeld genomen en is verschillend per persoon. Hardloopshirts zijn tegenwoordig bijna altijd gemaakt van polyester materiaal die het vocht/zweet doorlaat, zodat je lichaam droog blijft. Een tight/korte broek is ook vaak vocht doorlatend waardoor het vocht/zweet wordt afgevoerd.

Wordt het kouder in Nederland dan adviseren wij om een lange broek/tight te dragen en een shirt met lange mouwen. Indien het heel erg koud wordt adviseren wij om een thermobroek te dragen. Je werkt dus als het ware met laagjes. Een thermoshirt moet strak zitten zodat het shirt warmte vasthoudt en vocht doorlaat. Daarover draag je dan een shirt met lange mouwen en eventueel nog een winddicht jack.

Ga in ieder geval niet in een katoenen shirt hardlopen, want katoen neemt vocht op. Het shirt neemt dan vocht op, je lichaam wordt nat en dat is niet lekker om in hard te lopen.

Tegenwoordig hebben bijna alle hardlooptights net boven de billen een klein ritszakje voor bijvoorbeeld je auto- of huissleutel. Een touwtje in de broek is ook belangrijk om jouw broek goed aan te snoeren.

Als het vriest dan adviseren wij om dunne hardloophandschoenen te dragen en een haarband/muts. Dit is uiteraard naar persoonlijke voorkeur.

Reflectie

Ga je in het donker hardlopen dan is het erg belangrijk om kleding met reflecterend materiaal te dragen. Laat je voorlichten in jouw INTERSPORT-winkel over wat de beste kleding is om in het donker mee hard te lopen. Naast kleding met reflecterende details is het ook belangrijk om een reflectievest aan te doen en een lichtje om je arm te dragen, zodat andere weggebruikers jou goed kunnen zien. Een reflectievest werkt alleen als de koplampen van een auto op je lichaam schijnen. Met een lampje om je arm zorg je ervoor dat je ook zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Wij adviseren om zowel in het licht als in het donker altijd aan de kant van het tegemoet komende verkeer te lopen. Dat betekent dus aan de linkerkant van de weg. Zo zien niet alleen de andere weggebruikers je altijd, maar heb je zelf ook goed zicht op de tegenliggers.

Sportbeha

Een sportbeha is erg belangrijk tijdens het hardlopen. Een sportbeha moet tijdens het hardlopen goede stabiliteit bieden aan je borsten. Er zijn verschillende sportbeha’s voor verschillende sporten verkrijgbaar. Let altijd goed op dat je een sportbeha aanschaft die voldoende stabiliteit aan je borsten biedt. Tijdens het hardlopen maken jouw borsten veel bewegingen en heb je dus goede stabiliteit nodig. Koop de sportbeha nooit te groot of te klein, want deze moet goed aansluiten om je borsten.

Gerelateerde blogs