Bel ons op 033 - 253 2533

Winkelmandje 0 items

Winkelmand is leeg

Loop je al een tijdje hard en blijf je steeds hangen op hetzelfde niveau? Loopcoach Esther Koning legt je uit hoe je je doel op een leuke manier kunt bereiken. 

Sneller en beter hardlopen, dat is wat veel mensen willen. En dan gaan ze zwoegen. Maar wie bepaalt nou eigenlijk dat we onszelf moeten pushen? Jezelf afmatten is echt niet nodig voor een beter resultaat.  Maak het leuk, haalbaar en speels en ga pas harder en verder als je voelt dat het kan. Zet een lekker muziekje op. Dan train je met een glimlach. Succes is niet een rechte lijn omhoog. Soms val je terug en soms ga je snel vooruit.’

GEEN STRAF
‘Vroeger beschouwde ik hardlopen als een straftraining, tegenwoordig geniet ik ervan dat mijn hoofd tot rust komt zodra ik fysiek in beweging kom. Een uurtje, halfuurtje, ben je even helemaal alleen met of juist zonder je gedachten. Dat hielp bij mij om de enorme to-dolijst in mijn hoofd in te korten. Ik ben gefascineerd geraakt door de mentale ruimte die je krijgt van beweging. Dit wilde ik andere mensen
ook laten ervaren, en daarom ben ik loopcoach geworden. Lopen is voor mij inmiddels een middel om met mensen in gesprek te komen. Daarnaast heb ik zelf meerdere marathons en ultramarathons gerend.’

RUSTIG VOORUIT
‘Je wilt iets anders, dus dan kun je beginnen met anders te gaan trainen. Denk aan intervaltraining en krachttraining. Je kunt jezelf steeds uitdagen, tegelijkertijd kun je je energie maar een keer besteden. Vraag je daarom steeds af: wanneer voelt het goed en wanneer niet? Loop de ene keer een stukje verder, dan eens wat sneller of neem een heuveltje. Haast je langzaam, leg de lat lekker laag. Geef jezelf voldoende tijd om op een ander niveau te komen. Voel gewoon langzaam maar zeker dat je beter en sneller wordt, en zorg dat je steeds goed herstelt. Besteed aandacht aan je ademhaling en hartslag. Als je nog rustig kunt praten tijdens het rennen, zit je op een goed niveau. Het gaat erom hoe ver je geest je brengt en niet hoe ver je benen je brengen.’ 

HAVERMOUT 
‘Als je getraind hebt moeten je spieren herstellen. Over voeding lopen de meningen enorm uiteen, voor mij werkt een bord havermout met gedroogd of vers fruit heel goed. Zo neem ik voldoende  koolhydraten. In groente en fruit zitten ook koolhydraten. Stop waar je kan groente in je boterhammen, en eet goede boterhammen.’  

WIN HET BOEK RENSPIRATIE
Esther Koning heeft het boek Renspiratie geschreven. Dit inspirerende boek is bedoeld voor mensen die willen gaan starten met hardlopen. Esther behandelt verschillende onderwerpen in haar boek zoals hoe je je voeten moet plaatsen tijdens het hardlopen, wat de beste houding is, hoe je je armen moet houden, ademhaling, hartslag en nog veel meer. Kortom, wil jij beginnen met hardlopen of ben je net begonnen dan is dit een must-have! Wij geven 5 Renspiratie boeken weg. Wil jij één van 5 winnen? Geef dan jouw ultieme hardlooptip door en wellicht win jij dit boek!

Probeer vloeiend te lopen. Laat je voeten achter je in een ontspannen cirkel draaien.

Niet op je hak landen, niet op je tenen, maar ergens op je middenvoet. Tijdens het lopen heb je te maken met twee natuurkrachten: de weerstand van de weg en de zwaartekracht. Probeer te voelen hoe je daar slim in mee kunt bewegen.

 Zoek een mooie houding. Laat je vanaf je enkels iets naar voren vallen en laat je looppas achter je. Op die manier word je gedragen door je bewegingsapparaat. 

 Houd je schouders lekker laag en stil. Zet je armen in 90 graden, en beweeg je ellebogen langs je lijf naar achteren.