• Gratis afhalen in de winkel
  • Gratis retourneren
  • Levertijd 1-3 werkdagen

Wat elke loper moet weten over prestatiediagnostiek

Voor alle soorten hardlopers kan een nauwkeurige analyse van de prestaties op gebieden zoals uithoudingsvermogen, kracht en coördinatie nuttig zijn. Soms zelfs essentieel. Objectief inzicht in je prestatievermogen stelt je in staat een eigen, doelgericht trainingsplan te ontwikkelen. Op deze manier kun je overbelasting en blessures vermijden. Onderstaand volgt een overzicht van de meest voorkomende tests die zijn uitgevoerd door sportmedische professionals - en hoe je de resultaten in je training kunt benutten.

Testen op uithoudingsvermogen

VO2 max-test

VO2 max is het maximale zuurstofvolume dat je gebruikt tijdens een intensieve training. Kortom, hoe meer zuurstof voor je beschikbaar is, hoe meer energie je kunt produceren (en hoe beter je dus kunt rennen).

De test zelf omvat het dragen van een ademmasker tijdens het trainen met een geleidelijk toenemende intensiteit op een loopband. Het resultaat - gemeten in milliliters zuurstof per minuut, per kilogram lichaamsgewicht – geeft je cardio-conditie en uithoudingsvermogenniveau aan.

Hoewel VO2 max gedeeltelijk genetisch is, kan het met training worden verbeterd. Echter is een zeer hoge VO2-snelheid (dat wil zeggen, een hoge aerobe uithoudingsvermogen) niet alles: veel factoren bepalen uiteindelijk de prestaties, waaronder mentale voorbereiding, voeding en meer.

Lactaatdrempeltest

Simpel gezegd: onze spieren produceren altijd lactaat, dat meestal door het lichaam wordt verwijderd. Bij een training met een bepaalde intensiteit neemt lactaat snel toe en hoopt het zich op: dit is je lactaatdrempel (LT).

Om het wetenschappelijk te testen, oefen je op een fiets of loopband met een geleidelijk toenemende intensiteit. Je hartslag en de lactaatconcentratie in je bloed worden overal gemeten. De resultaten tonen het precieze punt waarop je lactaatniveau piekt (en bij welke hartslag).

Voor hardlopers is het belangrijk om je LT-rijsnelheid te kennen - en deze te gebruiken om je training te begeleiden. Door te trainen op, of net onder, het LT-tempo kun je uiteindelijk sneller rennen voordat je je LT bereikt. Runs in een hoog tempo zijn een populaire methode van LT-training; een goed bewakingsapparaat is hierbij zeker handig.

Kracht- en coördinatietesten

Kracht is een belangrijke, maar vaak verwaarloosde factor voor hardlopers. Ernstige loopprestaties zijn gewoon niet mogelijk zonder grotere algehele sterkte.

Sommige sterktetests zijn vrij eenvoudig, zoals de springtest. Experts meten ook torsosterkte, balans en meer. Het verzamelen van gegevens op deze manier is nuttig voor het ontwikkelen van krachttrainingstaken die zowel bestaande zwakten als letselpreventie aanpakken.

Simpel gezegd, prestatiediagnostiek biedt objectieve informatie om hardlopers beter te laten rennen. Als je een doel in gedachten hebt en strategisch wilt plannen om dit te bereiken, kan het begrijpen (en bewaken) van de belangrijkste fysiologische factoren een game-changer zijn.

Gerelateerde blogs