• Spaar 4% op alle aankopen
  • Gratis retourneren
  • Gratis afhalen in de winkel

Lisanne de Witte: ‘Ik ga er elke race vanuit dat ik win’

Afgelopen zomer pakte ze de bronzen medaille op het EK atletiek in Berlijn. 400-meterloopster Lisanne de Witte houdt van haar familie en vriend(en), van hardlopen en van lekker eten.

400 Meter lopen is overzichtelijk; na 1 ronde ben je klaar. Is het zwaar?

‘Dit is de beste afstand voor mij, omdat ik wel hard kan lopen, maar niet genoeg snelheid heb voor de 100 of 200 meter. Het is de strijd tegen de verzuring; wie dat het langst volhoudt, wint. Ik zie er altijd tegenop, omdat het steeds heel zwaar is. Ik ga altijd kapot - het doet echt pijn. Daarom vraag ik me van tevoren meestal wel af waarom ik het doe, ja. Zelfs bij de EK-finale dacht ik: Nee! Laat er iets gebeuren waardoor de race niet doorgaat. Tijdens de warming up kon ik wel huilen.

Maar als het dan lukt, geeft het zo’n enorme kick. Ik denk dat de meeste 400-meterlopers precies snappen wat ik bedoel. Een 100 meter doet minder pijn, omdat de afstand te kort is om te verzuren. Het voordeel van de 400 meter is dat je een foutje nog kunt herstellen; dat is op de 100 meter echt kansloos.’

Ben je als 400-meterloopster vooral een loopster of meer een krachtsporter?

‘Echt wel een loopster. Ik doe acht trainingen in zes dagen per week (zondag is een rustdag). Op maandag doe ik vaak een zware training die we zelf altijd aanduiden met #SurvivingMonday. We doen dan lange tempo’s; in de winter bijvoorbeeld 16 keer 300 meter met twee minuten pauze. Vaak doen we om de dag een looptraining en vullen dat aan met krachttraining.

In de sportschool kom ik niet, ik ga liever het krachthonk van AV Trias in met andere topsporters. Als ik op de sportschool sta te squatten staan ze met open mond naar me te kijken, of ik krijg allerlei aanwijzingen. Daar zit ik niet op te wachten.

In de duinen bij Schoorl doen we aan explosiviteitstrainingen. Dat is heel zwaar, maar ik word er super sterk van. Zeker in combinatie met het krachthonk werkt het heel goed. Het voelt verschrikkelijk, maar ergens is het juist daarom ook zo leuk. En achteraf voelt het altijd goed.’

Als sporter moet je gezond eten. Word jij blij van een bord sla?

‘Eten is voor mijn geen issue, in die zin dat ik houd van gezond eten. Saai eten, zoals een bord sla, vind ik niks. Ik verbied mezelf ook niet echt iets; ik mag alles eten. Een paar jaar geleden at ik een periode bijna niets meer. Toen was ik echt te streng voor mezelf. Vervolgens raakte ik geblesseerd - en ik viel geen gram af. Het sloeg helemaal nergens op. Nu ben ik minder streng voor mezelf, want dit wil ik niet nog eens meemaken.

Ik eet niet te veel chocolade en ijs door het jaar heen, maar als ik ergens een keer zin in heb, eet ik het af en toe gewoon. Het liefst eet ik vegan burgers; niet supergezond maar zeker niet heel slecht. Pannenkoeken eet ik elke week wel een keer, die vind ik echt lekker. Als ontbijt neem ik vaak een smoothie bowl zonder extra suiker, want ik houd niet van zoete troep. Ik kan ook heel erg genieten van een lekkere poke bowl!

Als sporter let ik erop dat ik bij elke maaltijd voldoende eiwitten neem; anders doe ik mijn trainingen bijna voor niks; dan is de dag erna echt zwaar.’

Atletiek is een individuele sport. Doe jij alles alleen?

‘Juist niet! Ik train bijna altijd samen met een groep atleten, onder andere met mijn zusje en mijn vriend Owen. Ik vind het chill om samen te trainen; het motiveert me veel meer dan wanneer ik in mijn eentje loop. Owen loopt net iets harder dan ik, dus ik probeer elke training om zo dicht mogelijk achter hem en de andere jongens te zitten. Als ik bij ze kan blijven, weet ik dat het met mijn vorm goed zit. In mijn eentje maak ik het wat makkelijker voor mezelf.

De sfeer is relaxt als we samen trainen. Onze trainer heeft vaak zijn kinderen bij zich en er is altijd ruimte voor lol. Soms zijn we super melig, maar gaan de tempo’s gewoon heel goed. En als we hard genoeg lopen, worden we vanzelf stil.’

Ze zeggen wel eens dat topsporters in veel sporten goed (zouden kunnen) zijn.

‘Het lijkt me duidelijk dat ik niet gemaakt ben voor voetbal, haha. Ik ben een beetje lomp en onhandig. Ik zou best kunnen schaatsen, zwemmen of hockeyen. Maar ik ben gewend om individueel te sporten en als mijn teamgenoten een wedstrijd zouden verknallen, zou ik dat niet goed trekken. Tot nu toe ben ik heel blij met de keuze voor de 400 meter.’

Meer van New Balance