INTERSPORT interviewt Mark Lucado over tips voor het hardlopen

Of je nou voor de lol loopt, om fit te blijven of traint voor een race, elke hardloper moet zijn flow vinden. INTERSPORT interviewt de enthousiaste hardloper ‘’Mark Lucado’’ om meer te weten te komen over zijn looproutine en wat hem gemotiveerd houdt. Lees verder om persoonlijk inzicht en nuttige tips te krijgen van een gepassioneerde hardloper.

Hoe ben je begonnen met hardlopen? Wat motiveerde jou?

Ik ben opgegroeid in een atletische, sportieve omgeving, maar ik begon echt met hardlopen toen ik op de universiteit zat. De vele voordelen van hardlopen zijn moeilijk te negeren! Ik vond dat het een fantastische manier was om stress te verlichten terwijl ik iets gezonds voor mijn lichaam deed. Het heeft me ook geholpen met concentreren en dat doet het nog steeds.

Train je elke dag?

Ik train over het algemeen vier dagen per week en heb altijd een dag actief herstel. Op actieve hersteldagen doe ik activiteiten die niet enorm intensief zijn en goed zijn voor het herstel. Dan voer ik activiteiten uit zoals fietsen, yoga, zwemmen, stretchen of krachttraining. De voordelen van rustdagen en actief herstel versterken mijn algehele prestaties.

In welke fase van training zit je nu?

Ik bereid me voor op een halve marathon die over enkele weken is. Ik heb een behoorlijk aantal wedstrijden gerend, maar of ik nu train voor een kort of lang afstandstraject, de weken vooraf, ongeacht het type wedstrijd, lijken sterk op elkaar.

Hoe bereid je je voor op een aankomende wedstrijd?

Ik hou van een vaste routine met betrekking tot slaap, maaltijden en training tijdens de weken voorafgaand aan een wedstrijd. Ik zorg dat ik voldoende slaap pak en goed gehydrateerd blijf. De wedstrijd is mijn prioriteit en ik probeer in de aanloop naar de wedstrijd cheat-dagen te vermijden.

Als de wedstrijd in de ochtend is, wat eet je dan?

Op de ochtend van de wedstrijd eet ik twee of drie uur van tevoren. Het type maaltijd verschilt van persoon tot persoon. In mijn geval eet ik een banaan, pap en geroosterd brood met pindakaas. Ik zorg er ook voor dat ik bij aankomst bij de wedstrijd voldoende tijd heb om op te warmen, uit te rekken en me mentaal voor te bereiden.

Waar denk je tijdens het hardlopen aan om gefocust te blijven?

Je moet altijd de beste momenten visualiseren en positief blijven. Vergeet de klok en concentreer je op je gestelde doel.

Wat doe je om blessures te voorkomen?

Ik doe iets dat ik 'onzichtbare training' noem. Dit betekent goede voeding, voldoende rust, veel rekken, massages, krachttraining en ervoor zorgen dat je het niet overdrijft.

Gerelateerde blogs Alle blogs