Hardloop advies

De perfecte voorbereiding voor een marathon

Die bestaat helaas niet. Iedereen gaat problemen en obstakels tegenkomen in zijn voorbereiding. Mocht jij toch ‘een marathon lopen’ willen afstrepen van je bucket list, dan lees je hier enkele tips over hoe jij je zo optimaal mogelijk kan voorbereiden.

 
 

Een goede voorbereiding is alles. Zonder training zal het niemand lukken om die 41,195 kilometer uit te lopen. Ga uit van een trainingsperiode van twaalf tot achttien weken voorafgaand aan de marathon om te zorgen dat je klaar bent voor de marathon.

Verder moet je ervoor zorgen dat je trainingsschema voldoende afwisseling bevat. Dit kan door tijdens je trainingen verschillende afstanden te lopen. Daarnaast wordt het aangeraden om ook, met een beperkte inspanning, te gaan zwemmen en fietsen. Hierdoor gun je je lichaam wat rust waardoor het zich herstelt, maar ben je toch bezig aan spier- en conditieopbouw.

Ook moet er voldoende rust in je trainingsschema zitten. Denk hierbij aan het inplannen van een korter rondje in plaats van je normale rondje, maar ook aan rustdagen. Er wordt aanbevolen om 48 uur rust te nemen na een grote inspanning. Rustdagen zijn belangrijk om gezond te blijven en te herstellen. Indien je niet genoeg rust neemt, kan je last krijgen van vermoeidheid, spierblessures, stressfacturen en ademhalingsklachten.

Daarnaast is het verstandig om de laatste twee weken voor de marathon het aantal kilometer te verminderen en de laatste paar dagen voor de marathon helemaal niet te lopen. Hierdoor herstellen je spieren volledig waardoor je een betere prestatie kan leveren.

Verder is het aan te bevelen om ervaring op te doen tijdens wedstrijden. Zo heb je al enkele keren alles rondom het lopen van een wedstrijd meegekregen, wat minder stress oplevert op de grote dag. Daarbij leer je tijdens wedstrijden ook hoe je moet lopen met anderen om je heen en wat en wanneer je moet eten en drinken. Het is zeker aan te raden om je hier verder op in te lezen voordat je begint aan een wedstrijd.

Tot slot moet je zorgen voor de juiste kleding en schoeisel. Het is sterk aan te raden om in een INTERSPORT-winkel om advies te vragen voor de juiste schoenen voordat je met trainen begint. Daarnaast speelt je kledingkeuze ook een grote rol. Zo kun je bij de verkeerde kleding onderkoeld raken als je langdurig in de regen en wind loopt. Maar je kunt ook blaren krijgen bij het dragen van de verkeerde sokken en shorts kunnen gaan schuren.

Shop hardloopproducten Gerelateerde blogs Alle blogs