Hardlopen in het voorjaar: Bekijk deze 5 tips.

Het is weer lekkerder weer aan het worden dus het wordt tijd om te beginnen met hardlopen of juist door te gaan. Wij hebben vijf tips voor jou wanneer je wilt beginnen met hardlopen.

TIP 1: HARDLOOPTRAININGEN

Loop (of ren) niet te hard van stapel wanneer je begint met hardlopen. Kies een trainingsschema dat bij jouw wensen past. Aan de hand van dit trainingsschema weet je precies hoe lang jouw trainingen moeten duren zodat je op een verantwoorde manier kunt beginnen met hardlopen. Samen hardlopen is natuurlijk veel gezelliger dan alleen maar het kan ook van essentieel belang zijn voor jou als beginnende hardloper. Wanneer je het zwaar hebt trekt jouw loopmaatje je er doorheen en bovendien verteer je de kilometers ook een stuk makkelijk wanneer je ‘afgeleid’ wordt door jouw loopmaatje.

TIP 2: ETEN EN DRINKEN

Tijdens en na het hardlopen is het van groot belang dat je voldoende vocht en energie binnenkrijgt. Over het algemeen verlies je veel vocht tijdens hardlooptrainingen. Dus het is slim om tijdens lange hardlooptrainingen of wedstrijden voldoende te drinken en gebruik te maken van een dorstlesser. Zo krijg je niet alleen voldoende vocht binnen maar wordt direct de hoeveelheid koolhydraten en mineralen aangevuld. Na je hardlooptraining moet je lichaam weer herstellen. Dit doe je onder andere door voldoende te eten en te drinken. Je kunt het beste koolhydraten combineren met eiwitten. Hierdoor wordt deze energie gebruikt voor het herstel en niet als vet opgeslagen. Neem bijvoorbeeld een vruchtenkwark of smoothie van yoghurt en vers fruit. Op deze manier help je je lichaam te herstellen en ben je snel weer klaar voor je volgende training!

TIP 3: GOEDE HARDLOOPSCHOENEN

Goede hardloopschoenen zijn de basis voor iedere (beginnende) hardloper. Hardloopschoenen kunnen best prijzig zijn maar zullen jouw investering meer dan waard zijn. Een duurdere schoen is niet perse een betere schoen voor jou. 

Er zijn hardloopschoenen met neutrale of anti-pronatie demping. Neutrale hardloopschoenen zijn geschikt voor jou wanneer je jouw voet recht afrolt. Anti-pronatie hardloopschoenen voorkomen dat jouw enkel naar binnenklapt tijdens de landing. Wanneer jouw enkel deze beweging maakt zonder dat je anti-pronatie hardloopschoenen draagt kan dit vervelende blessures tot gevolg hebben.

Weet je nog niet welk type hardloopschoen het beste bij jou past? Ga dan naar één van onze INTERSPORT winkels en laat je professioneel adviseren. Dit doen wij door de FIT FOR FEET analyse waarbij we jouw voeteigenschappen kunnen vaststellen en de ideale hardloopschoen voor jou kunnen selecteren. 

TIP 4: BLESSURES VOORKOMEN

Niets is vervelender dan niet kunnen hardlopen door blessures. Om hardloopblessures te voorkomen en je te kunnen richten op jouw voortgang is het belangrijk om altijd te beginnen met een warming-up. Een minuut of 5 tot 10 rustig joggen zal voldoende zijn om je spieren op te warmen. Daarnaast is een cooling-down met stretchoefeningen ook erg belangrijk.

Een verkeerde looptechniek kan ook tot vervelende hardloopblessures leiden bij beginnende hardlopers. Maak niet te grote passen en probeer op je middenvoet te landen, recht onder het zwaartepunt. Daarnaast kan een avondje op de bank bijdragen aan het voorkomen van blessures. Hoe? Je spieren hebben namelijk rust nodig om te kunnen herstellen van jouw trainingen.

TIP 5: GOEDE HARDLOOPKLEDING

Begin je in de Nederlandse lente met hardlopen? Dan kan de temperatuur nog wel eens flink variëren. Soms loop je in de stralende zon maar het zal je vast ook gebeuren dat je in de regen jouw run moet afmaken. Voor verschillende weersomstandigheden heb je dan ook verschillende hardloopkleding nodig. Wanneer het koud en regenachtig is, is het van belang om laagjes te dragen. Kies bijvoorbeeld voor een koel ondershirt waardoor zweet van je lichaam wordt weggevoerd. Daaroverheen draag je dan een licht en ademend regenjack. Deze hardloopjacks zijn gemaakt van ademend maar waterafstotend materiaal zodat zweet makkelijk je lichaam kan verlaten terwijl regen wordt tegengehouden.