5 feiten over Runner’s High die je moet weten

Feit #1: Runner’s High is het echt

Jij bent niet de enige die het ervaart. Runner’s High is echt een ding, maar wat is het precies? De Oxford Dictionary definieert het als "een gevoel van welzijn of euforie als gevolg van lichaamsbeweging, vooral bij hardlopen." Na een lange run smelt je dagelijkse stress weg en voel je je gelukkiger, optimistischer en zelfs opgetogen. De psychologische voordelen zijn zo groot, dat veel mensen alleen al hiervoor blijven trainen.

Feit #2: Het wordt niet veroorzaakt door endorfine

Neurowetenschappers hebben lang gedacht dat hersenchemicaliën, genaamd endorfines, de Runner's High veroorzaken. Een recent onderzoek heeft echter aangetoond dat endocannabinoïden (neurotransmitters die een vergelijkbaar effect hebben op ons lichaam als cannabis) meestal verantwoordelijk zijn.

Feit #3: We kunnen onze vroege voorouders bedanken

Er zit ook een evolutietheorie achter. Onze voorouders moesten vaak uren lopen of rennen om voedsel te vinden, of om aan roofdieren te ontsnappen. De natuur bouwde een beloning in - gevoelens van euforie en minder gevoeligheid voor pijn - om dit gedrag aan te moedigen (en onze soort te helpen overleven).

Feit #4: Ren langer om het te ervaren

Je hebt meer dan een 20 minuten durende jog nodig om het effect van de Runner's High te ervaren. Hoewel het van persoon tot persoon varieert, raden experts aan om minstens een uur of twee te rennen, om ervoor te zorgen dat je vermoeid bent, maar een opgewekt gevoel krijgt.

Feit #5: Als je te hard traint, zal je het missen

Je moet de juiste intensiteit zien te hanteren, want als je te hard traint, mislukt het proces. Streef ernaar om met een gematigde intensiteit te rennen, meestal in een continue tempo, maar met een aantal sprints tussendoor. De grootste kans op een Runner's High heb je bij: een lange afstand die uitdaging biedt, maar niet overweldigt, om de chemicaliën te laten werken die je een voldaan gevoel geven.

Gerelateerde blogs Alle blogs