• Levertijd 1 - 3 werkdagen
  • Gratis retourneren
  • Gratis afhalen in de winkel

De waarheid over sport supplementen: Zijn ze echt noodzakelijk?

Sport supplementen zijn overal. Duizenden bedrijven over de hele wereld bieden een uitgebreid assortiment van pillen, poeders, vloeistoffen en nog veel meer, met veelbelovende aantrekkelijke effecten als gevolg van versnellend gewichtsverlies, toenemende spiermassa, betere slaap, en zelfs een positieve invloed op je humeur. Weten welke producten uit het supplementengedeelte zinvol zijn voor gebruik, kan moeilijk zijn. Wij van INTERSPORT willen dat je een weloverwogen beslissing neemt over welke supplementen het proberen waard zijn.

Het simpele antwoord: je hebt waarschijnlijk geen supplementen nodig

Mensen hebben een lange periode getraind zonder voedingssupplementen, voordat deze verschenen en de effecten van de meeste sportschoolsupplementen kunnen alleen via een dieet worden bereikt. Bekijk supplementen, zoals eiwitpoeder en multivitaminen: eiwitpoeder is een handige bron van complete eiwitten. Veel poeders met een proteïnegehalte van ongeveer 80%, wat betekent dat een lepelpoeder van 30 gram, meer dan 20 gram eiwit bevat. Vergelijk dit met een kleine portie magere kip of varkensvlees van 100 gram, die ongeveer 30 gram eiwit bevat.

Het consumeren van het merendeel van jouw dagelijkse behoeften aan micronutriënten via een kleine multivitaminenpil kan verleidelijk lijken. Recente onderzoeken tonen echter aan dat multivitaminen vaak nutteloos en misschien zelfs schadelijk zijn. Veel multivitaminen bieden 100% van de aanbevolen dosis aan voor vitamines en mineralen, maar wat je misschien niet weet, is dat sommige van deze voedingsstoffen, zoals vitamine A, E en ijzer, zijn gekoppeld aan gezondheidsproblemen bij overmatig gebruik. Volwassenen met een gevarieerd voedingspatroon hebben vaak niet te veel voedingsdeficiënties als ze worden getest, wat betekent dat als je een gevarieerd dieet eet en ook multivitaminen neemt, je mogelijk je eigen gezondheid schaadt.

Wie zou gymnastieksupplementen moeten overwegen?

Er is geen universeel antwoord op deze vraag, maar bepaalde demografische groepen willen misschien wel met een arts praten over het toevoegen van sportsupplementen aan hun dieet:

• Mensen met ernstige voedingsbeperkingen

Mensen met ziekten, allergieën, genetische defecten of morele keuzes die hun dieet beperken, kunnen het moeilijk vinden om een dieet te eten dat alle noodzakelijke voedingsstoffen bevat.

• De ouderen

Oudere mensen hebben een significant verhoogde kans op vitamine D, B12 en calciumgebrek.

• Zwangere vrouw

Als je een vrouw bent die een tak aan de stamboom wil toevoegen, moet je weten dat het verkrijgen van voldoende foliumzuur cruciaal is om geboorteafwijkingen te voorkomen. Zwangere vrouwen vertonen ook een verhoogd percentage ijzerdeficiëntie.

• Mensen met een vitamine D-tekort

Vitamine D wordt geproduceerd door het lichaam als reactie op blootstelling aan de zon. Baby's, kinderen en populaties die in regio's wonen met weinig zonlicht (vooral in de winter) hebben een verhoogd risico op vitamine D-tekort.

Kunnen sport supplementen mij helpen in de sportschool?

Veel supplementen voor sportscholen claimen de prestaties tijdens trainingen te verhogen. Hoewel veel van deze op zijn best een placebo-effect bereiken, kunnen een paar goed geteste producten, hoewel niet absoluut noodzakelijk, het proberen waard zijn.

• Creatine

Creatine is een stof die van nature door het lichaam wordt geproduceerd en die ook in vlees voorkomt. Het is betrokken bij het creëren van de energie die nodig is voor spieren, en verhoogde niveaus van creatine worden geassocieerd met betere sportprestaties.

• Opwarming

Het is moeilijk om te spreken over pre-workout supplementen in algemene zin, omdat ze enorm variëren in ingrediënten. Vaak bevatten pre-workouts cafeïne, aminozuren en soms creatine om je sportschoolprestaties een klein beetje te verhogen.

Gerelateerde blogs