De squat

Je complete lichaam trainen én werken aan je flexibiliteit, balans en houding. Met de squat doe je het allemaal in één. Blogger en fitgirl Iris de Goede (Fit met Iris) laat zien hoe.

De squat staat vooral bekend als dé oefening voor een strakke booty. Maar het is zoveel meer dan dat. Naast je been- en bilspieren train je namelijk ook je rug- en buikspieren. Iris start haar work-out altijd met een paar squats.‘Het activeert al je spieren in je lichaam en het zorgt voor een betere bloedcirculatie. Dat maakt het meteen ook een goede oefening voor mensen die veel zitten tijdens hun werk. Door af en toe even 15 squats fitness oefeningen te doen, bijvoorbeeld als je naar het toilet gaat of naar de printer loopt, zet je je lichaam weer aan.’

ZO VOER JE HEM UIT

‘Maak jezelf zo groot mogelijk en zet je voeten op schouderbreedte. Strek je armen recht voor je uit op schouderhoogte. Houd je onderrug in een natuurlijke boog en span je core-spieren goed aan. Je voeten mogen iets naar buiten wijzen. De letterlijke vertaling van een squat is ‘hurken’ en dit is ook precies wat je moet doen. Hurk door je knieën terwijl je je voeten laat staan. Zak naar beneden tot je een hoek hebt van 90 graden. Kom vervolgens langzaam weer omhoog. Zorg hierbij dat je knieën licht gebogen blijven, anders bestaat de kans dat ze op slot schieten. Belangrijk is dat je tijdens de hele fitness oefening je rug en gezicht recht houdt. Let ook op je hakken, hier moet je gewicht op blijven leunen. Je kunt de squats zwaarder maken door gewichten te gebruiken zoals een halter of dumbbells. Maar let wel op: wanneer je houding niet goed is, kun je last krijgen van rugklachten en knieblessures. Blijf dus altijd goed op je techniek letten en let op je ademhaling.’

Deel je oefening met #intersportsquat en volg INTERSPORT @intersportnl voor inspiratie.

JUMP SQUAT

Vanuit de basissquat (zie foto links) spring je krachtig omhoog. Zorg ervoor dat je knieën niet gaan wiebelen wanneer je neerkomt.

SQUAT MET KICK

Bij deze variant trap je met één been naar buiten terwijl je met het andere been je evenwicht behoudt. 

PLIÉ-SQUAT

Een squat die uit de danswereld komt. Een plié is een buiging van de knieën, maar dan met je benen én tenen naar buiten gedraaid. Je kunt de oefening nog pittiger maken door op je tenen te gaan staan.