De mountainclimber


Een berg beklimmen, maar dan gewoon horizontaal. Thuis, of in de sportschool. Dat is de mountainclimber. Een topoefening, volgens fitgirl en blogger Iris de Goede van Fitmetiris.

Ben je klaar met die crunches, maar wil je toch aan je strakke buik werken? Dan is de mountainclimber een perfecte oefening voor jou. Iris: ‘De oefening is perfect voor je core. Maar ook je arm- en beenspieren werken mee. Daarnaast is deze oefening een echte caloriekiller! Wanneer je een hoog tempo aanhoudt tijdens het klimmen, verbetert hij zeker je cardioprestaties.’ Zo voer je hem uit:

Stap 1: IN PUSH-UP HOUDING

Om deze oefening uit te voeren start je in een push-uphouding. Strek je armen volledig (maar pas op dat je ze niet overstrekt) en leun op de toppen van je tenen. Zorg dat je lichaam een rechte lijn vormt. 

Stap 2: KNIETJE OMHOOG

Trek nu je knie naar je borst toe. Daag jezelf daarbij uit om zo dicht mogelijk bij je borst te komen. Wissel continu van knie. Als een bergbeklimmer, maar dan horizontaal!

Stap 3 : KLOPT JE HOUDING?

Deze oefening lijkt misschien simpel maar er kan veel misgaan met de verkeerde houding. Zo is het belangrijk dat je je heup continu laag houdt, door je navel in te trekken en continu je buikspieren aan te spannen.

Stap 4: SNELLER!

Heb je ‘m onder de knie? Je maakt de mountainclimber intensiever door sneller te wisselen van knie. Ook kan je de duur van de oefening verlengen. Van 30 naar 45, 60 seconden. 

 Deel je oefening met #intersportmountainclimber en volg INTERSPORT @intersportnl voor inspiratie.