Bel ons op 033 - 253 2533

Winkelmandje 0 items

Winkelmand is leeg

DE JUISTE VOETBALSCHOEN: WAAR MOET JE OP LETTEN?

 

Ondanks het hoge aantal blessures speelt blessurepreventie bij veel voetballers nauwelijks een rol bij de aankoop van nieuwe voetbalschoenen. Gewoonte (“Ik speel al jaren op de adidas Copa Mundial”) en design (“Ik wil die nieuwe schoenen van Messi”) spelen vaak een belangrijkere rol! Maar verkeerde schoenen zijn een belangrijke oorzaak van blessures. Veel voetballers spelen op schoenen die qua fysieke en technische eigenschappen niet optimaal aansluiten bij de omstandigheden en/of persoonlijke behoeftes.

Waar moet je dan precies op letten bij het kopen van nieuwe voetbalschoenen? Voor optimale blessurepreventie zijn 3 zaken van essentieel belang: perfecte pasvorm, voldoende stabiliteit en optimale grip.

 

Pasvorm

Voetbalschoenen moeten perfect passen. Koop je voetbalschoenen dus niet te klein of te groot.

Een slechte pasvorm kan leiden tot de volgende blessures:
• Te ruime schoenen = verhoogde kans op enkelblessures
• Te krappe/smalle schoenen = verhoogde kans op overbelasting van voetspieren en -pezen

 

Stabiliteit

De stabiliteit van een schoen wordt door 3 dingen bepaald: de constructie van de zool, de kwaliteit van de hielkap en de steun in de voorvoet.

Zool: de zool moet vanaf de achterkant tot de afwikkelzone stijf zijn en in ieder geval niet buigen onder de midvoet
Hiel: een goede voetbalschoen heeft een stabiel en stevig contrefort (hielkap)
Voorvoet: een goede pasvorm zorgt voor voldoende stabiliteit in de voorvoet

Te weinig stabiliteit kan tot de volgende blessures leiden:
• Te weinig stabiliteit en steun in de midvoet = verhoogde kans op overbelastingsblessures (zoals hielspoor en shinsplints) en knieblessures
• Te weinig stabiliteit in het hielgedeelte = verhoogde kans op verzwikking
• Te weinig stabiliteit in de voorvoet = verhoogde kans op verzwikking

 

Grip

Goede grip is belangrijk om blessures te voorkomen. Zowel te veel als te weinig grip kan resulteren in vervelende en vaak ernstige blessures:
• Te veel grip = verhoogde kans op verzwikking en verdraaiing
• Te weinig grip = verhoogde kans op spierverrekkingen

De hoeveelheid grip wordt bepaald door de combinatie van zooltype en ondergrond.