Bel ons op 033 - 253 2533

Winkelmandje 0 items

Winkelmand is leeg

Buiten de gebaande paden

Yogadocent Maija Klamer (35) doet dat regelmatig. ‘Ik woon in Amsterdam en bewegen is een groot onderdeel van mijn dagelijks leven. Ik houd van lopen. Het is voor mij de meest logische en natuurlijke vorm van bewegen. Soms vliegt de drukte in de stad mij aan, en dan vind ik het heerlijk om de natuur in te gaan samen met mijn hond. Uren kan ik dan lopen.’

WORK-OUT
Dat wandelen ook een heel goede work-out kan zijn, is niet bij iedereen bekend. Sporten is volgens velen afzien, inclusief veel zweten en een hoge hartslag (hoge intensiteit). Wandelen voldoet niet aan dat beeld, omdat het een lage inspanningsintensiteit heeft. Maar wie wel eens lange stukken heeft gelopen, of een paar dagen achter elkaar, weet: dit is aanpoten. Zeker als je van de gebaande paden afwijkt en ploegt door zand of modder. Met wandelen train je je enkels, knieën, achillespezen en bovenbenen goed. Bovendien: door te bewegen in een lage intensiteit verbrand je meer vet dan in een hoge  intensiteit.

PRATEN ÉN BEWEGEN
Voor Paul Zevenboom komt die lage intensiteit juist goed uit. ‘Ik ben vader van twee heel jonge kinderen. Een keer in de twee weken gaan we met zijn allen wandelen in het bos of op het strand. De kinderen gaan dan in ‘het slagschip’, zoals ik onze dubbele kinderwagen noem, mijn vrouw en ik trekken onze schoenen aan. Ik ben zelf een fanatiek voetballer en thaibokser, maar trainen op het niveau wat ik wil lukt niet altijd. Ik vind het fijn dat we  door het wandelen als gezin samen kunnen zijn, bij kunnen praten en tegelijkertijd bewegen.’