Mobility first

Hoe jong, oud of fit je ook bent, je bent lang niet altijd even flexibel. De toverwoorden: mobility training.

Mobility trainingen zorgen ervoor dat je spieren en gewrichten flexibeler worden, waardoor je je makkelijker kunt bewegen. Maar hoe zien die trainingen er dan uit en wat is het resultaat? Wij zetten het voor je op een rijtje.

1. WAT ZIJN MOBILITYWORKOUTS?

Het doel van een mobility training is om tijdens het dagelijks leven en/of het sporten meer uit je lichaam te halen. Met dat doel zijn de trainingen gemaakt. En zweten dat het is! In sportscholen kun je mobility work-outs volgen, maar ook als je liever thuis aan de slag gaat, zijn er op YouTube veel mobility trainingen te vinden. Van stretches tot oefeningen met foamrollers: een mobility training is allesbehalve saai.

2. ZIJN MOBILITY TRAININGEN ALLEEN VOOR OUDJES?

Sporten omdat je last hebt van je rug, schouders of heupen klinkt een beetje als een klasje à la Nederland in Beweging, maar niets is minder waar. Het is op elke leeftijd belangrijk om flexibel te blijven. Naarmate je ouder wordt, kun je wel te maken krijgen met wat lichamelijke ongemakken en kan een mobility training alleen maar effectiever zijn.

3. WAT DOET MOBILITY TRAINING MET JE LICHAAM?

Bewegen zonder pijn of irritaties in het lichaam is wat iedereen wil, maar helaas niet wat iedereen kan. Doordat je de hele dag achter de computer zit op kantoor of juist veel zwaar lichamelijk werk verricht, kunnen er klachten ontstaan. Door je mobiliteit te trainen, kun je er zelf voor zorgen dat dit minder wordt. Dat is wat de oefeningen ook doen: pijntjes verminderen, blessures voorkomen en je houding verbeteren. Milde rugklachten worden minder, je kunt makkelijker bukken en dingen van de grond rapen en over het totaal gezien zijn je spieren en gewrichten dus gezonder.

4. KUN JE DEZE TRAINING COMBINEREN MET ANDERE WORK-OUTS?

Wanneer je niet zo’n fanatieke sporter bent, kun je na een mobility training onder de douche springen, maar je kunt het ook combineren met je favoriete work-out. Gebruik de training dan als warming-up of juist als coolingdown om het herstelproces na de training op gang te brengen.

5. HOE SNEL MERK JE VERSCHIL?

Loop je al lang rond met pijntjes en heb je geen vertrouwen meer in verbetering? Het is echt nooit te laat, je mobiliteit kun je altijd verbeteren. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk van die vervelende pijntjes af, maar er zijn toch echt wel een paar trainingen nodig voor je verschil merkt. Goed nieuws: je hoeft er echt geen maanden voor te trainen. Na twee of drie work-outs merk je al verschil. De resultaten van deze training zijn niet zozeer te zien in de vorm van een sixpack of brede schouders, maar voel je vooral zelf. Na de eerste trainingen ben je nog een beetje stijf, maar als je niet opgeeft, merk je echt snel dat je veel flexibeler wordt. Verwacht geen been in je nek, maar pijnvrij dagelijkse bezigheden doen kan al een hele opluchting zijn.

TIP:

Manieren genoeg om je mobiliteit te trainen. Denk aan verschillende pilatesoefeningen. Ook bij CrossFit komen vaak mobiliteitsoefeningen kijken.