Bel ons op 033 - 253 2533

Sluiten

Schladming-Dachstein

Uit je comfort zone

Outdoor is te gek, daar kwamen drie sportieve bloggers achter tijdens een INTERSPORT-reis naar Schladming-Dachstein in Oostenrijk.

Blogger van Iris van Fitdutchies en Fitmetiris, Mariëlle van Vrouwen.nl en Josine van Her Health hebben hun sportieve hart helemaal kunnen ophalen in Schladming-Dachstein. Frisse groene dalen, prachtige kalkrotsen van de Dachstein, talrijke bergtoppen en 300 bergmeren maken van dit prachtige Oostenrijkse gebied in de winter een geliefde wintersportbestemming. In de zomermaanden is het een vakantie- en wandelregio. De dames zijn helemaal losgegaan tijdens klim-cursussen, mountainbike tours en lange hikes.

De hike naar de Dachstein Gletsjer maakte vooral indruk. De producten van INTERSPORT kwamen goed van pas. Zoals kleding van McKINLEY, ideaal bij het creëren van verschillende laagjes bij het wisselende weer. De hike was gelijk een goede work-out voor de been- en bilspieren. Zelfs de sportieve fitgirls hadden moeite om het hoge tempo van de gids bij te houden!

Bij het woord ‘outdoor’ denk je vaak aan suffe buitenactiviteiten waar alleen het oudere segment zich aan waagt. Toch zijn buiten sporten vele malen toffer dan je in eerste instantie denkt! Niet alleen de sport speelt hierbij een grote rol, ook de buitenlucht, de weerselementen en de natuur hebben hier een grote invloed op. Het gebied Schladming-Dachstein in Oostenrijk is een uitgelezen plek om actief te zijn, maar ook om te ontspannen. Samen met fitness goeroes IrisMariëlle en Josine ben ik naar dit prachtige gebied geweest om te ontdekken wat voor geweldige aspecten er komen kijken bij het beoefenen van diverse outdoor sporten.

Wandelen in een groene omgeving

Intersport Schladming Dachstein

Aangekomen in het prachtige hotel ‘Hotel Schütterhof’ in Rohrmoos konden we ons gelijk opwarmen tijdens een anderhalf durende wandeling in de omgeving. Een ideaal moment om gelijk de shorts van ASICS en Salomon uit te proberen! Het hotel ligt in een prachtige omgeving vol boerderijen, velden en een rivier waardoor er genoeg te zien én te doen is. Het stadje Rohrmoos is voorzien van twee INTERSPORT winkels waar we uiteraard even zijn gestopt om te kijken hoe de winkels in Oostenrijk zijn ingericht.

Tijdens onze wandeling hebben we optimaal kunnen genieten van het heerlijke weer en de fijne omgeving. Wanneer je een dag op pad bent is het belangrijk om een goede lunchbox en extra kleding mee te nemen. We hadden allemaal een rugzak van Deuter bij ons waardoor we veel spullen mee konden nemen. De rugtas ziet er namelijk niet alleen leuk uit, maar is ook nog eens super praktisch met verschillende vakjes en een goede pasvorm. Na anderhalf uur gewandeld te hebben, kwamen we terug bij ons hotel en werden we tot onze grote verbazing, verrast met een super gezond diner buffet waarbij er enorm veel keuze was in lekkere en verantwoorde gerechten. Ideaal voor als je ook nog een beetje in shape wilt blijven tijdens de vakantie.

Een goede work-out voor de been- en bilspieren

Na een goede nachtrust zijn we er de volgende dag alweer vroeg op uit gegaan voor een lange hike naar de Dachstein Gletsjer. Wist je dat een hike in de bergen bijna net zo intensief voelt als een run, of een uurtje in het krachthonk? Je activeert je lichaam namelijk op een hele andere, maar effectieve manier. Een lekkere hike in de buitenlucht past prima in je normale

trainingsprogramma.

Intersport Schladming Dachstein

Het is namelijk een gemakkelijke manier om in beweging te zijn, zonder dat je je lichaam teveel belast. Optimaal als je je lichaam af en toe moet ontzien of als je een blessure hebt. De verschillende hoogtes tijdens de hike, waren gelijk een goede work-out voor de been- en bilspieren. Zelfs de fitgirls hadden wel eens moeite om het hoge tempo van de gids bij te houden! De gids wees ons erop om warme kleding mee te nemen omdat er boven op de gletsjer nogal veel sneeuw ligt. Voor ons moeilijk voor te stellen, gezien de zweetdruppels over onze rug liepen. Eenmaal boven aangekomen werden we verrast door de witte toppen, de skiënde menigte en de frisse temperatuur. Kwamen de extra fleecetruien en jacks van McKINLEY en Salomon ons toch goed van pas!

We konden genieten van het prachtige uitzicht via de Sky Walk en bekeken de ijs sculpturen die uit het ijs van de gletsjer werden gehakt. De Sky Walk brug is Schladming-Dachstein is echter niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. De Skywalk is een unieke loopbrug die maar liefst 366 meter boven de ijsmassa hangt! Nadat we naar beneden zijn gegaan met de Panorama Gondola, stond ons een heerlijke lunch te wachten in een van de gezellige berghutten. Een stevige traditionele Oostenrijkse lunch was meteen de voorbereiding voor de lange wandeling richting het dal. Eenmaal terug in het hotel konden we lekker ontspannen tijdens een luxe á la carte drie gangen diner. Heerlijk!

Met 65km p/u de berg af!

Dag 3 stond ons een leuke mountainbike tour te wachten richting Untertal. Nadat onze E-bikes in het hotel werden aangemeten gingen we vrijwel meteen berg afwaarts. Met een e-bike kom je snel uit je comfortzone, want met 65 km per uur over een slingerende berg is best een grote uitdaging!

Mountainbiken

Je hebt al gauw een flinke snelheid te pakken waardoor je gegarandeerd een avontuurlijke fietstocht kunt maken. Na ander half uur te hebben gefietst, kwamen we aan op een prachtige plek waar we een flinke hike omhoog maakte. De hike via de trappen omhoog bracht ons langs de prachtige kletterende waterval naar de Riesachsee.

De aangelegde trappen naar boven leken op het eerste gezicht een makkelijke trail, echter zorgde de ongelijke en grote stappen wederom voor een goede spanning op de been- en bilspieren. Na de activiteiten van de voorgaande dagen was dit voor iedereen goed voelbaar. Maar de knetterende waterval was de moeizame hike naar boven meer dan waard! Dankzij de schoenen van Salomon hadden we een goede steun, grip en demping tijdens het wandelen. Dit is erg belangrijk voor tijdens het wandelen, omdat je op deze manier de kans op blessures verkleint. Eenmaal weer terug naar beneden konden we wederom genieten van de Oostenrijkse keuken. De zware traditionele gerechten hebben we even links laten liggen omdat we nog best wat slingerpaden moesten nemen op de fiets. Ook al geeft de E-bike je extra ondersteuning tijdens het fietsen, het is toch fijn om met een niet al te volle maag op de fiets te zitten. Na de inspanningen van het wandelen en fietsen, was het tijd voor een beetje ouderwetse lol tijdens het rodelen. De zomerrodelbaan werd speciaal voor ons geopend zodat we ongegeneerd 3 rondes naar beneden konden gaan! Wat is dat geweldig zeg! Even nergens aan denken, je haren in de wind en gaan met die banaan!

Tijd om te relaxen

De volgende dag stond er na al die geweldige activiteiten een uitdagende klimcursus op het programma. Helaas kwam de regen met bakken uit de hemel waardoor er werd besloten het programma om te gooien, ondanks dat we allemaal goede regenkleding bij ons hadden. In de ochtend hadden we nu de tijd om uitgebreid de wellness van het hotel te ontdekken. De meeste hotels zijn uitgerust met een kleine sauna en een bedompte relaxruimte, maar in Hotel Schütterhof werden we verrast door verschillende sauna’s, relaxruimtes en een fijn zwembad om de spieren los te maken.

Intersport Schladming Dachstein

’s Middags stond ons een heerlijke kookworkshop te wachten in de Organic Shop in het dorp. Een sportieve lifestyle gaat immers hand in hand met goede voeding. De verschillende gerechten die we daar hebben gemaakt waren allemaal gericht op de juiste balans, hoogwaardige  voedingsstoffen en onbewerkte ingrediënten. Een ontspannende manier om de dag mee af te sluiten.

Uit onze comfortzone

Tot onze grote spijt was de laatste dag van de trip alweer aangebroken. Voordat we naar het vliegveld in Salzburg gaan mochten we gelukkig de klimcursus nog gaan doen die op dag 4 niet door kon gaan. Voor alle meiden was dit een spannende uitdaging om de week mee af te sluiten. Aan de hand van een gids kregen we de kans om kennis te maken met Klettersteigen.Langs hoge pieken en diepe afgronden werd onze ‘uit je comfortzone’ instelling behoorlijk op de proef gesteld.

Voor sommige was deze challenge toch een brug te ver, maar degene die wel hebben doorgezet konden achteraf de stoere foto’s en filmpjes delen. Er zijn verschillende niveaus onder begeleiding van een gids te doen en zelfs voor kinderen zijn er speciale routes. Erg leuk om een keer op een heel andere manier sportief te zijn op vakantie!

Al met al hebben we een heerlijke vakantie mogen meemaken in het prachtige Oostenrijk. Elke dag hebben we maar weer bewezen dat outdoor vakanties niet saai, maar juist hartstikke tof zijn! Met de juiste kleding en de benodigde activiteiten kun je elke outdoor vakantie omtoveren tot een sportief feestje!