Bel ons op 033 - 253 2533

Winkelmandje 0 items

Winkelmand is leeg

Running: Passie of Obsessie?

Nog 4 maanden om te trainen. Nog 4 maanden om te streven naar waar ik al zo lang naar uit kijk. Nog 4 maanden om het beste uit mezelf te halen. Dit jaar heb ik maar 1 doel voor ogen: De halve marathon van Amsterdam lopen binnen 2 uur.


De Mizuno Halve Marathon; Zondag 16 oktober staan er weer duizenden aan de startlijn waaronder ik. Veel trainen, lange duurlopen en goed eten zijn de ingrediënten voor een goede voorbereiding. Wanneer ik een tijd aan het hardlopen ben en er plezier aan beleef, heb ik het idee dat ik de hele wereld aan kan. Ik voel me energiek en stralend van fitheid en wil ik alleen nog maar meer.

Trainingen zijn ervoor om je beter te maken voor een wedstrijd, voor ontspanning en voor ontzettend veel plezier. Trainingen zijn er voor veel redenen, maar je kunt niet verwachten dat je elke training beter loopt dan de vorige keer.


Er was een periode waarin ik zelf ook iedere training als een wedstrijd zag, met als resultaat: Teleurstellingen. Ik moest en zal alles uit iedere training halen. In het begin lukte het me om steeds weer een nieuwe PR neer te zetten. Ik werd fitter, sneller en had een doel voor elke training. Ik verlangde steeds meer naar een sneller en fitter lichaam. Wanneer ik een keer niet kon hardlopen of mijn doel niet behaalde, kreeg ik een schuldgevoel wat aanvoelde als falen. Ik werd weliswaar een concurrent van mezelf.

 

Wanneer je op straat of in de bossen om je heen kijkt, kun je er niet om heen; hardlopen is razend populair, zelfs op social media. Het steeds maar groter wordende belang dat er gehecht wordt aan gezondheid en fitheid, draagt er aan bij dat veel hardlopers te snel en te veel willen tijdens het trainen.


Het is mogelijk om tot een bepaalde mate verslaafd te raken aan het hardlopen en daar in door te slaan. Wanneer je het hardlopen onder controle hebt, beheerst het niet je leven en gaat het niet ten koste van alles. Dit kan echter ook omslaan. Wanneer je de controle verliest en niet meer weet waar het eigenlijk nog om draait, wordt het een obsessie en kun je het plezier in hardlopen verliezen.

Het is prima om fysieke doelen te hebben, geïnspireerd te raken door anderen en je goed te voelen bij fanatiek hardlopen. Durf je eigen definitie van fanatiek en gezond op te stellen waar jij je lichamelijk en mentaal goed bij voelt en bij jou past. Focus je niet op wat je moet halen, maar op wat je al hebt behaald.


Wees niet zo hard voor jezelf. Schiet je doelen niet voorbij, er zit namelijk wel degelijk verschil tussen passie en obsessie. Het is immers niet makkelijk om voor jezelf te bepalen of je gewoon fanatiek en gezond, of obsessief bezig bent met beweging.


Ik beoordeel mijn trainingen niet langer aan de hand van vorige PR’s maar geniet van elke training die mij dichter naar mijn doel brengt: De halve marathon lopen binnen 2 uur met aspecten als doorzettingsvermogen en positieve intenties.


Run your own race!