Bel ons op 033 - 253 2533

Winkelmandje 0 items

Winkelmand is leeg

Mijn naam is Kelly en ik blog op mijn eigen blog www.healthy-kelly.nl  facebookpagina www.facebook.com/healthykelly en ik ben te vinden op instagram www.instagram.com/healthykelly88

Mijn hardlooptips


Voor INTERSPORT mag ik een aantal blogs schrijven over hardlopen, dit zal ik vooral doen vanuit mijn eigen ervaring. Om te beginnen wil ik starten met een aantal tips over hardlopen die ik belangrijk vind:

Tip 1. Zorg voor een goede warming up en cooling down! Als ik luister naar Evy dan moet ik soms gelijk beginnen met ‘hardlopen’. Toch zorg ik ervoor dat ik eerst een paar minuten gewoon rustig wandel en dan pas haar mp3 aan zet om te starten. Zo ben ik al wat warmer.

Als cooling down loop ik uit maar doe ik ook stretch oefeningen. Zo draai ik met mijn heupen en strek ik me een aantal keer goed uit.

Tip 2. Loop niet te hard: Dit was ook mijn fout, ik liep te hard van stapel. Hierdoor kon ik niet de hele les vol houden en ging ik de verkeerde houding aannemen. Zorg er dus voor dat je het bij kan houden. Lukt het niet? Ga dan een stapje terug maar zorg ervoor dat je nog wel wat kan zeggen tijdens het rennen.

Tip 3. Zorg ervoor dat je niet te kort van te voren eet. Wanneer je eerst een flinke maaltijd gaat eten en daarna gelijk gaat hardlopen dan kan je daar last van krijgen. Opboeren, steken in de zij etc. Zorg er dus voor dat je minimaal een uur van te voren eet dit voorkomt hele  vervelende klachten en ongemakken.

Tip 4. Vocht is erg belangrijk! Ik loop zonder een flesje water maar zorg er wel voor dat ik voor het hardlopen ruim voldoende heb gedronken. Wil je wel een flesje water meenemen tijdens het lopen: er zijn speciale banden waar je een klein flesje in kan doen om mee te nemen, dit zou ik zeker aanraden op hele warme dagen en als je ver gaat lopen.

Tip 5. Zorg voor leuke hardloopmuziek: wanneer je leuke muziek hebt is het ook leuker om te lopen. Bij de mp3’s van Evy zit al muziek maar je kan natuurlijk prima je eigen playlist samen stellen en met je eigen programma gaan lopen.

Tip 6. Gebruik goede schoenen maar ook de juiste sokken. Goede schoenen is echt super belangrijk.  Laat je hierover adviseren in een intersport winkel. Ook de sokken zijn belangrijk, ik dacht laatst:  Ik ga maar gewoon hardlopen met mijn gewone sokken maar dat zorgde voor blaren. Ik loop nu altijd met speciale sport sokken.

Tip 7. Train niet teveel: Zorg ook voor voldoende rust tussen de trainingen. Ongeveer 3 x per week hardlopen is voldoende. Zo heeft je lichaam genoeg tijd om te herstellen. Uiteraard kan je wel gewoon nog wat anders doen qua beweging.

Tip 8. Denk niet teveel na: Ik had in het begin altijd het idee dat mensen mij maar raar vonden als ik zo rond liep. Daardoor ben ik 3 x opnieuw gestart met Evy na een tijdje gestopt te zijn. Pobeer dit los te laten alle hardlopers zijn ooit zo begonnen dus je bent niet de enige. Bovendien is het ook gewoon fijn om even je zinnen te verzetten en je hoofd leeg te maken.

Tip 9. Pas met warm weer op!! Het is zeer belangrijk om echt genoeg te drinken dan en neem wat te drinken mee. Maar krijg je het ineens koud of wordt je duizelig: stop dan gelijk en loop rustig terug, het kan dan namelijk zo zijn dat je over verhit raakt!

 

Succes met het hardlopen!